tiistai 24. lokakuuta 2017

Koristeita ja aikataulutusta

Rakastan askartelua ja käsillä tekemistä, joten olen ajatellut, että teen koristelut sun muut mahdollisimman pitkälle itse. Helpommalla pääsisi kun ostaisi, mutta pitää hyödyntää kaikki mahdollisuudet askarteluövereihin! Viikonloppuna koristeluideoita pyöritellessäni sulhanen ehdotti, että jos oikeasti suunnittelisi vähän tarkemmin, mitä pitää ostaa tai tehdä ja minkä verran, niin hääkirppisten selailussa olisi enemmän järkeä :D

Koska asiat on paljon hauskempaa tehdä vaikeasti kuin helposti, suunnittelin koristeet ensin huoneittain. Juhlasalissa koristeita tarvitaan tietysti ruokapöytiin, minkä lisäksi talvihäiden tunnelmaan kuuluu minusta ehdottomasti paljon jouluvaloja ja kynttilöitä. Alkuperäisen laskelman mukaan tuikkukippoja olisi tarvinnut pelkästään saliin 90, mutta päädyttiin sitten vähän karsimaan... :) Esiintymislavan reunaan ajattelin jonkinlaista koristetta, josta ei ole vielä tarkempaa ideaa muodostunut. Eteiseen tuskin laitetaan kovin paljoa mitään ylimääräistä, mutta vieraskirjaa ja lahjoja varten tuleviin pöytiin tarvitaan ainakin pöytäliinat ja jonkinlaiset kyltit. Vessat ovat alakerrassa, joten haluaisin portaisiin lyhtyjä ja led-tuikkuja, ja esimerkiksi valopuu voisi näyttää hyvältä alakerran aulassa. Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki on tarjoilu- ja hengailutilana toimiva ruokasali. Jotain häiden teemaan sopivaa sinnekin varmaan pitäisi kehitellä, mutta hirveästi ei viitsisi rahaa satsata, kun siellä ei ruuan hakemisen lisäksi juuri virallista ohjelmaa tapahdu.

 
Ulko-ovelle haluaisin tervetulokyltin ja lyhtyjä, sekä talviteemaan sopien ehkä kranssin oveen. Itse juhlatilaan liittyvien askartelujen lisäksi olen päätymässä tekemään myös kukkakimput itse, minkä lisäksi askarreltavana on tienvarsikyltit, kutsut, pöytäkartta ja -numerot, paikkakortit pöytiin, menut ja ohjelmat sekä mahdollisesti lautasliinojen taittelu ja koristelu.

To do -listan tekemisen jälkeen ei voinut kuin todeta että herranjumala mikä työmaa. Hahmottaakseni kokonaisuutta paremmin (ja välttääkseni ahdistusta) jaoin sen kahteen osaan: budjettiin ja aikatauluihin. Budjetin osalta kirjoitin ylös kaikki ideat, joita ideointivaiheessa tuli, laskin tarvittavat määrät ja arvioin yhteishinnat. Onneksi meni alle kesällä tehdystä budjetista, ettei tarvitse alkaa karsimaan koristeluihanuuksista!

Aikataulua varten tein kuukausittaisen aikajanan tästä hetkestä häihin ja aloitin tehtävien jakamisen. Ensin laitoin aikatauluun sellaiset asiat, jotka on pakko hoitaa häiden lähellä tai muuten tiettyyn aikaan (esimerkiksi kutsujen lähetys tai leikkokukkien ostaminen). Loput projektit jaoin häitä edeltävälle vuodelle mahdollisimman tasaisesti. Koska listojen tekeminen on kivaa ja lähtee aina lapasesta, päädyin askartelujuttujen jälkeen laittamaan kaikki muutkin ennen juhlia hoidettavat asiat samaan aikatauluun, jotta näkisi paremmin, onko johonkin kuukauteen kasautumassa liikaa tekemistä. Nyt olen melko vakuuttunut siitä, että ihanien kavereiden avustuksella kaikki diy-projektit sujuvat mukavasti eikä häitä edeltävistä kuukausista tule katastrofia! Kaasojen kanssa puhuttiin, että tehdään lähempänä häitä varmaan jonkinlainen google docs -tyyppinen tiedosto, josta näkee helposti, mitä kukakin on luvannut hoitaa, ettei mikään unohdu tai kenenkään ei tarvitse käyttää aivokapasiteettia tehtävälistan muisteluun.
 

3 kommenttia:

  1. Mä olen tehnyt samantyyppisen listauksen, ja mun mielestä se on hyödyllinen. :) Luotan siihen, että hyvällä suunnittelulla häiden alusviikoille ei pääse kasaantumaan liikaa hommaa, kun ne hoidetaan hyvässä tahdissa ja järjestyksessä jo aiemmin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan että pysyy aikataulut kasassa! Askartelu on niin hauskaa et ihan senkin takia (ja tietysti budjetin) ois kiva tehdä mahdollisimman paljo itse :))

      Poista
  2. Ja meitä anoppeja ja muita apujoukkojakin voi huoletta työllistää :)

    VastaaPoista